Glutenfri Pekanpaj

Pekanpaj (Pecan Pie) sägs vara ända från 1800-talets sydstater i USA och känns nästan lika amerikanskt som en fin äppelpaj. Eller så väcker den helt andra minnen, för min sambo är det Star Trek Voyager (S01E10) där Kathryn Janeway bjuder en av de nya raserna hon möter på just den här pajen och han blir förälskad i den!

Oavsett varför du är sugen att testa så tycker jag att du verkligen skall göra det! Dom rostade pekannötterna, den söta kolasåsen och en frasig pajbotten… toppa med lite lättvispad grädde och du är i himmelriket!

Glutenfri Pekanpaj
Yields 8
Write a review
Print
Ingredienser Pajdeg
  1. 190 g Ljus mix (vi använde Finax)
  2. 1 msk Socker
  3. 0,5 tsk Xantamgummi
  4. 0,5 tsk Salt
  5. 100 g Smör
  6. 1 Ägg
  7. 2 tsk Citronsaft
Ingredienser fyllning
  1. 3 ägg
  2. 2 dl socker
  3. 2 dl ljus eller vit sirap
  4. 2 msk smält smör
  5. 1 tsk vaniljessens
  6. 200 g pecannötter
Instruktioner för pajdeg
  1. Blanda de torra ingredienserna i en matberedare, tillsätt smöret i små klickar. Vispa snabbt ihop ägget med citronsaften och tillsätt detta. Kör tills en deg bildas. Lägg in degen i plastfolie och låt vila i kylen i minst 1 h.
  2. Kavla ut degen mellan plastfolie och tryck sedan ut denna i en smord pajform. Börja sedan med fyllningen. (alt. förgrädda degen, se makens tips nedan)
Instruktioner för fyllningen
  1. Vispa äggen lätt med en gaffel och tillsätt socker, sirap, det smälta smöret och vaniljessensen.
  2. Hacka pecannötterna. (Vill du göra ett vackert mönster uppe på pajen så lämnar du ca. 40 nötter.)
  3. Blanda i de hackade pecannötterna i smeten.
  4. Häll pecannötsblandningen i pajskalet. (Lägg ev. hela pekannötter i ett mönster ovanpå.)
  5. Grädda i 175ºC i nedre delen av ugnen, i cirka 45 minuter. Fyllningen ska få en seg kolaaktig konsistens och inte vara flytande när pajen är klar.
Tips från maken
  1. Eftersom fyllningen är helt rinnande finns det risk att den rinner genom botten och hamnar under pajskalet, se tipsen här nedan för hur du kan motverka det.
  2. Förgrädda gärna botten ca 10 minuter innan du häller på fyllningen, botten går faktiskt att förgrädda redan dagen innan om du sparar den i kylen över natten t.ex.
  3. Nagga eller fyll botten med okokta torra ärtor eller bönor för att förhindra att den reser sig vid förgräddningen. Lägg bakplåtspapper mellan degen och bönorna för att förhindra att de fastnar i varandra.
  4. Om du är rädd att kanterna skall bli brända så täck dom med aluminiumfolie som du viker ned över kanten medan du förgräddar den.
  5. Ett annat alternativ eller en lösning du kan använda samtidigt som att förgrädda är att pensla botten med ett vispat ägg eller äggvita med vatten. Proteinet i ägget kommer att skapa en barriär som skyddar botten.
Glutenfria Maken http://glutenfriamaken.se/
Loading Facebook Comments ...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *